איך לזהות עין עצלה

איך לזהות עין עצלה – מאמר בידיעות אחרונות זמנים בריאים:

"מיד עם יציאת התינוק לאוויר העולם, מתחילות העיניים להעביר מידע חזותי למוח. בעזרתו מתפתחים תאי המוח ומקבלים על עצמם את פענוח המידע הזה, כדי לקבל חדות ראייה טובה" מסביר פרופסור יאיר מורד, מנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים ולפזילה במרכז הרפואי אסף הרופא. "אם העיניים אינן מעבירות תמונה ברורה וחדה, תיתכן פגיעה בראיה, שאם לא תאובחן בזמן עלולה לגרום להתפתחות עין עצלה".

לקראת חודש המודעות למניעת עיוורון שמקדמת עמותת "לראות", הפועלת לחקר בריאות העין ולמניעת עיוורון, הנה כמה סימנים לעין עצלה. במקרים הבאים יש לפנות מיד לבדיקת עיניים:

  • אם הילד מרבה לעצום עין אחת
  • אם הילד מתקרב לטלוויזיה כדי לצפות
  • אם מופיעה אצלו פזילה
  • אם הילד מתקשה לזהות עצמים מרוחקים

כיוון שלרוב הילדים אין שום סימן חיצוני לעין עצלה, מומלץ לבדוק את כל הילדים כדי לשלול זאת.

אבחון עין עצלה

"אבחון עין עצלה נעשה בקלות על ידי רופא עיניים", אומר פרופ' מורד. "ראשית יש לבדוק את חדות הראייה. אם ישנה ירידה בחדות הראייה בעין אחת או בשתי עיניים הדבר חשוד מיד. שנית, יש לבדוק אם ישנה פזילה בבדיקת תנועות העיניים ויכולת המיקוד. בשלב השלישי, החשוב ביותר, יש להזליף לילד טיפות להרחבת האישונים ולבדוק את התשבורת (המספר של העיניים) חשוב לדעת שרק בדיקה עם הרחבת אישונים תיתן תשובה אמינה, משום שלילדים יש עדשה גמישה מאוד, ורק שיתוק של השריר המפעיל את העדשה מאפשר לבדוק בצורה אמינה את המספר של העיניים.
עין עצלה יש לתקן מוקדם ככל האפשר: בגיל שנתיים-שלוש התיקון הוא יחסית קל. בגיל מבוגר יותר קשה יותר לתקן את הראייה ובגיל 9-10 זה נעשה קשה ביותר".

טיפול בעין עצלה: באמצעות רטייה או באמצעות טיפות

  • טיפול ברטייה: מדביקים רטייה על העין העצלה כדי שהילד ישתמש בעין הטובה ויחזק אותה. זה טיפול יעיל ויחסית מהיר, אלא שלא כל הילדים מבינים את חשיבות הטיפול וחלקם מורידים את הרטייה. כדי להקל עליהם מומלץ להתחיל את הטיפול בסגירה למשך זמן מוגבל ולהאריכו בהדרגה ולשלבו בפעילות אהובה כמו צפייה בטלוויזיה.
  • טיפול בעזרת טיפות מטשטשות (המשמשות להרחבת האישונים): מזליפים את הטיפות פעם ביום או יומיים ואין צורך בהתעסקות עם הילד ובמאבקים אתו, אלא שהן יעילות רק אם מדובר בעין עצלה בחומרה קלה. הטיפול ממושך בהרבה ועלול לגרום להסמקה, לדופק מהיר, לעור חם ויבש ולסינוור בשמש.

כתבה בידיעות אחרונות: איך לזהות עין עצלה - מאת פרופ' יאיר מורד

 

 

 

כותב המאמר: פרופ' מורד יאיר, רופא עיניים לילדים מומחה פזילה. פרופ' מורד יאיר הינו מנתח בכיר ומנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים ופזילה במרכז הרפואי אסף הרופא.
פרופ' מורד מבצע ניתוחי פזילה לילדים, ניתוחי פזילה מבוגרים, ניתוחים לפתיחת חסימת דרכי דמעות ועוד, עם ניסיון של מעל 20 שנים בתחום.
בנוסף, פרופ' מורד יאיר בעל ניסיון עשיר ומטפל במיקרים של עין עצלה, רוחק ראייה, עצירת קוצר ראייה, דלקת לחמית אביבית, כלזיון, מיקוד ראייה וקטרקט מולד.