fbpx

עצירת קוצר ראייה

"עוצרים את הטיפוס"- כתבה מאת פרופ' מורד יאיר על עצירת קוצר ראייה (פורסם ביתד נאמן)

מספרי המשקפיים מטפסים מעלה מעלה בתוך המשפחה, ועיניכם רואות וכלות? פרופ' יאיר מורד, מנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים ב"אסף הרופא", מבשר על מהפיכה בתחום: טיפול יעיל ופשוט יחסית, באמצעות טיפות עיניים או הרכבת עדשות מגע, מצליח לעצור את העלייה במספר

 

עם יד על העיניים: כמה מבני משפחתכם מרכיבים משקפיים או עדשות מגע? אם אין רוב מכריע לטובת הממושקפים, אתם בהחלט חריגים. מדובר ב"תופעת טבע" כמעט צפויה מראש, שלא ניתן למונעה. שלומית, אם לשמונה ילדים, מדווחת כי בעלה, היא וארבעת ילדיה הגדולים מרכיבים משקפיים – ואין לה ספק שמרבית הקטנים יבואו בעקבותיהם, "מספר המשקפיים אצל הילדים הגדולים 'מטפס' בהתמדה, מי באיטיות ומי בקפיצות ענק, ואני רואה ועיניי כלות – האם אי אפשר לעשות שום דבר ? ניסיתי את כל השיטות המוכרות, החל מאיסור על קריאה בחושך וכלה בשתיית מיץ גזר ועוד, שום דבר לא עוזר…"

אכן. לא מדובר ב’השקפת עולם’ או בתחושת בטן – אלא בעובדות סטטיסטיות. מחקר שנערך בשנה האחרונה באוניברסיטה העברית בראשות ד”ר חגי לוין, ופורסם באופן ראשוני ב’יתד נאמן’, מצא כי חרדים סובלים מקוצר ראייה כמעט פי 3. על פי המחקר, שכיחות קוצר הראייה בקרב בחורי ישיבות -בגילאי 17-18 עומדת על 82% בהשוואה ל- 30% מהצעירים החילונים ו- 50% מהצעירים הדתיים. הגורמים לשכיחות הגבוהה, לפי החוקרים, מוסברים ככל הנראה בשילוב של גנטיקה ודפוסי התנהגות כמו קריאה מאומצת מקרוב כבר בגיל צעיר. זה קורה לא רק בציבור החרדי. על פי דיווחים רפואיים, קוצר הראייה – “מיופיה” בשמו הרפואי, הפך למגיפה של ממש. התחזית היא שבתוך כ- 20 שנה, כמחצית מאוכלוסיית העולם תסבול מהתופעה, ואחד מכל 10 אנשים ירכיב משקפיים במספר 5 ומעלה. לא מדובר בבעיה אסתטית אלא בסיכון לפתח קוצר ראייה חמור (מספר גבוה מאוד), שעלול להוביל לסיכונים שונים.

צוותי מחקר וחברות מתחומי הרפואה ברחבי העולם מנהלים בשנים האחרונות מירוץ למציאת פיתרון. יש, מרגש לגלות, בשורות בתחום! פרופסור יאיר מורד רופא עיניים בכיר ומנהל היחידה לרפואת עיניים בילדים ב”אסף הרופא”, שחוקר את התחום של עצירת קוצר ראייה, מגדיר את ההתפתחות כ”מהפיכה” -שמאפשרת לבלום באופן משמעותי את ההידרדרות בראייה. “הטיפול לא עוצר לחלוטין את עליית המספר – אבל מאט אותו באופן דרסטי. אם בכל שנה המספר עלה בממוצע במספר שלם והגיע ל- 7 או 8 ומעלה, עם הטיפול המספר נשאר על 2-3 . זאת מהפיכה! אנחנו עושים שימוש בטיפות עיניים (אטרופין) או בעדשות מגע מיוחדות. הקונספט הוא מניעת עליית המספר בילדים. התחלנו בטיפול בסוף 2014. יש לנו כבר מאות ילדים מטופלים, עם אחוזי הצלחה טובים מאוד!” התופעה של עלייה בשכיחות קוצר הראייה, מציין פרופ’ מורד, הולכת ומחריפה בשני העשורים האחרונים, בגלל שימוש הולך וגובר במסכי מחשבים וטלפונים, והפחתה בשהייה במקומות פתוחים מחוץ לבית. באוכלוסיה החרדית מאז ומתמיד היו שיעורי קוצר הראייה גבוהים, אבל כיום בעולם כולו התופעה תופסת תאוצה. בסינגפור הגיעו ל-95% מילדי תיכון שמרכיבים משקפיים או עדשות. ראש הממשלה הכריז על התגייסות למאבק בתופעה, מטעמים כלכליים. הם השקיעו 4 מיליארד דולר, ופיתחו מאוד את תחום הטיפול באטרופין. וזה עובד: על פי הדיווחים, קצב ההתקדמות של עליית המספר הופחת ב- 50%. הטיפול, מסביר פרופ’ מורד, אמור להינתן בילדות – מכיוון שעליית המספר היא תופעה שמתחילה בגיל שש ועד גיל 12-14. "אם נצליח לבלום או להאט את עליית המספר בגילאים האלה, המספר כבר לא יעלה בצורה כזאת”. יעילות הטיפול החדש הודגמה במחקר קליני שמתפרסם בימים אלה, בראשות ד”ר ניקולה לוגאן מאוניברסיטת אספן. המחקר כלל 144 ילדים עם מיופיה בגילאי 8-12 מאנגליה, קנדה, סינגפור ופורטוגל. במחקר נעשה שימוש בעדשות מגע יומיות רכות לתיקון הראייה מסוג MiSight של חברת עדשות המגע קופרוויז’ן. מדובר בעדשות שפותחו במיוחד עם דגש על נוחות בלתי מורגשת, כדי שיתאימו לילדים צעירים ומעלה). בשנה החמישית למחקר, הממצאים מעלים כי בילדים שהרכיבו את העדשות המיוחדות – קצב התקדמות שנים המיופיה פחת ב-59% בתוך 3 שנים, לעומת ילדים שהרכיבו עדשות מגע רגילות. הרוב המכריע של הילדים דיווחו על קלות ונוחות בהרכבה והסתגלו לעדשות במהירות, עם עזרה מינימלית מההורים. פרופ’ מורד: “ההצלחה בטיפול, בעדשות או בטיפות אטרופין היא מעל 95%, אנו מתאימים את הטיפול בהתאם למטופל, אבל גם ילדים בני 8-10 מסתגלים מצויין לעדשות". הטיפול מתבצע במרפאתו של פרופ’ מורד ואינו בסל. ובינתיים, ממליץ לנו הפרופסור – המניעה הטובה ביותר היא להקפיד שהילד יהיה באור יום טבעי כמה שיותר שעות ביום. במחקר שנערך בסין, נתנו לילדים בבית הספר שיעורים בחוץ במשך שעה וחצי מדי יום. אחרי שנה – קצב העלייה של קוצר הראייה ירד ב- 30%. תשלחו את הילדים לשחק ואפילו לקרוא בחוץ באור יום!”

 

מאמר עצירת קוצר ראייה- פרופ מורד יאיר

 

 

כותב המאמר: פרופ’ מורד יאיר, רופא עיניים לילדים מומחה פזילה. פרופ’ מורד יאיר הינו מנתח בכיר ומנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים ופזילה במרכז הרפואי אסף הרופא.
פרופ’ מורד מבצע ניתוחי פזילה לילדים, ניתוחי פזילה מבוגרים, ניתוחים לפתיחת חסימת דרכי דמעות ועוד, עם ניסיון של מעל 20 שנים בתחום.
בנוסף, פרופ’ מורד יאיר בעל ניסיון עשיר ומטפל במיקרים של עין עצלה, רוחק ראייה, עצירת קוצר ראייה, דלקת לחמית אביבית, כלזיון, מיקוד ראייה וקטרקט מולד.

ליצירת קשר עם פרופ' יאיר מורד- רופא עיניים מומחה פזילה וילדים אנא מלא/י פרטים ונחזור אליך בהקדם:

    שם מלא: *


    טלפון: *


    דואר אלקטרוני:


    חובה למלא טלפון או דוא"ל


    המרפאה עברה לפתח תקווה


    הכתובת החדשה:
    רחוב תוצרת הארץ 1, קומה 10
    מגדלי בסר סיטי פתח תקווה

    This will close in 10 seconds